الأحد، ١٥ أبريل ٢٠٠٧

ما أنا بشاعر

ما أنا بشاعر حبيبتي ..
ومستحيل أبدا أن أكون
ما أنا بشاعر حبيبتي ..
ربما أكون مجنون
لربما أكون عاشقا
ومتيَّما بسحر العيون
ربما أكون مذبوحا
بجمالك وسيوف الجفون
حبيبتي ونور عيني ..
تحسدك يا عمري السنون
أغار على ثغرك من الماء
وأنفك من رحيق الزهور
ومن زخات المطر ..
ومن كل الأنهار والعيون
أغار على أناملك من الألف للياء
أغار عليها من اللؤلؤ المسحور
ومن وريقات الشجر
ومن أي شئ قد يكون

ما أنا بشاعر حبيبتي ..
ربما أكون حدَّاد
بمطرقتي أنقش حروف اسمك
ليهتدي عليها العباد
وعلى السَنَدَان أدوِّن قصتنا
لتكون لأقلام الشعراء مداد
وبالحديد أحارب أعدائي
ومن يُرد على قصتنا الحداد
وفوق أسوار حديقتنا
سأجعل .. شئ محال البعاد
ومن قلبي سأنزع ..
جمَّ ألوان العناد
وشراييني أمزِّقها
إن أردتِ معنى الإفتقاد

ما أنا بشاعر حبيبتي
ربما أكون بحَّار
بقاربي أسير إليكِ
وآخذكِ لأبعد الأقطار
وبمجاديفي أحارب المياه
لتقول عنكِ أروع الأخبار
وبالمرساة أرسو بقلبك
لأتناسى جمَّ المرار
سأرسو بكِ في جزيرة بعيدة
لا تقربها الأعين
لم ترَ مثلها الأنظار
وشراعي أخطُّ عليه قصتنا
وأدوِّن عليه في الحب
أروع القصص والأسفار
ما أنا بشاعر حبيبتي ..
ولم تكُ كتاباتي بأشعار

هناك ٣ تعليقات:

nohamy يقول...

لا انت شاعر بدليل القصدية دى

شيماء الجيزى يقول...

فعلا انت شاعر جميل
ربنا يزيدك يا كريم وينمى عندك الموهبه دى كمان وكمان
تحياتى

كريم عبد القادر يقول...

ميرسي اوي يا تهامي عالرد
وميرسي اوي يا حبي عالإطراء ده

شوشو
ميرسي جدا عالرد ده
والكلام الرقيق جدا ده
ويارب ربنا ينمي الموهبة دي عندي كمان وكمان :)