الاثنين، ١٢ مارس ٢٠٠٧

كيفية الوصول إلى السلطة

هناك الكثير من الأشخاص في وطننا العربي يحلم بالوصول إلى السلطة .. أيا كانت تلك الطريقة و أيا كانت المبالغ التي سيتكبدها من جراء رغبته الجامحة في الوصول إليها ..لذلك قررت أن أحاول أن أجد الطرق السهلة والبسيطة التي يستطيع أيا منا تنفيذها ..الطرق ببساطة تتلخص في ثماني فقرات :
1- لازم يكون عندك ودنين ( أعلم أنكم تقولون من هذا المجنون .. طب ما كلنا عندنا ودنين ) بينما ما أقصده هو أن يكون لك ودنين .. ودن من طين وودن من عجين .. بحيث إذاقال لك أحدهم شيئا ولم يعجبك تستطيع سماعه بأذن وتخرج من الأذن الأخرى .
2- لازم تكون بتشرب drugs وتبقى دماغك دايما عالية جدا .. لسبب بسيط وهو أن الشعبالعربي أصلا شعب بيحب يتعب رؤساؤه .. وشعب من الآخر بيجيب الضغط .. يعني لازم تكون معلي دماغك ع الآخر .
3- ستحتاج أن تصبح بطلا في كمال الأجسام .. حيث أن الشعب العربي يحب من آن لآخر أنتشعره بأنه مجرد حشرة صغيرة يداس عليها .
4- ستحتاج أيضا إلى ما يقرب من 200 كيلو كوسا علشان تقدمها لرئيسك في العمل علشان بعدكده يظبطك في الشؤون وتعلى مرتبتك .
5- لازم تكون بيّاع كلام .. لأن الشعب العربي تعوّد فقط إلى أن يستمع إلى كلام بدونأية أفعال .
6- الأهم بقى من ده كله هو إنك لازم تنسى حاجة اسمها ضمير أو ذمة .. يعني على بلاطةممكن تبيع ذمتك أو ضميرك للي يدفع أكتر أو الدولة اللي تساعدك واللي مستحيل تدخل بلادكوتحتلها .
7- لازم برده تبقى معفن في لبسك قدام الناس ده طبعا من منطلق " الشعب يجب أن يكون فقيرا " ما بالك بقى الريس فقير وباين للشعب أنه غلبان ومش معاه حاجة .. أكيد الشعب سوفيتفهم الوضع .
8- وفي النهاية لابد لك وأنت تحاول أن تجعل تلك الصفات فيك أن تنسى أن هناك شيئا اسمهالشعب يعني من الآخر نفض له خااااااالص .. كمان لازم تبقى عارف أحاديث وآيات قرآنيةكويس جدا علشان لو حد سألك عن شئ تعرف تجاوبه بأدلة .. وهذا بالطبع سيكون حسب ما تريده أنت وليس ما يريده الشعب ولا حسب ما تنصه الشريعة الإسلامية .
أعتذر للجميع فقد حاولت الاختصار مليا وتكرارا ولكني للأسف لا أحب أن أعطي معلومة خاطئةأبدا ..

ليست هناك تعليقات: